Unst

30 mei 2017 - Brae, Verenigd Koninkrijk

Onze laatste dag alweer op de Shetlands. We hebben al veel gedaan en gezien en we kunnen niet alles zien in deze week, maar als laatste gaan we vandaag naar het meest noordelijke eiland, Unst. Hiervoor moeten 2x met de veerboot.

Eerst rijden we naar Toft en vandaar gaan we met de 1e veerboot naar Ulsta op het eiland Yell. In ongeveer 20 minuten ben je aan de andere kant. Van Ulta rijden we naar Gutcher om daar de veerboot naar Belmont op te gaan. Dit duurt ongeveer 10 minuten. Omdat de afstanden hier niet zo heel groot zijn valt de reis dus best mee, In ongeveer anderhalf uur zijn we waar we willen zijn, Op Unst.

Als eerste rijden we naar Baltasound en komen we bij het allerleukste  bushokje van de hele wereld. Ieder jaar wordt dit opnieuw 'ingericht'. Dit jaar is het thema 'bloemen'. Door de 'busshelter folk' is een gastenboek neergelegd waar je je reactie in kunt  schrijven.

Terwijl we aan het schrijven zijn stopt er nog een bezoeker. Dit blijkt Nelson uit Yorkshire. Hij maakt foto's van ons en wij van hem. Hij vertelt ons dat hij een fietstocht gaat maken van Unst naar de Scilly eilanden in het zuidwesten van Engeland in 47 dagen. We kunnen hem volgen via Faceboek op 'the man in the blue blazer'. Grappig toch zo'n ontmoeting?

Wij rijden door naar het natuurreservaat 'Keen of Hamar' waar zeer zeldzame plantjes groeien. Het is dat er bordjes bijstaan want ze zijn zoooo klein dat je er per ongeluk op zou kunnen gaan staan. We wandelen de heuvel op en kijken dan uit op het naast gelegen eilandje Balta.

Vervolgens rijden we noordwaarts naar het natuurreservaat Hermaness waar we niet de hele wandeling gaan maken want die duurt een uur of 4, maar de wandeling naar de cliffs duurt al ongeveer een uur. Een flinke klim, maar er is een pad aangelegd om de broedende vogels te beschermen tegen de wandelaars. Het uitzicht is weer adembenemend. Samen staan we weer aan het einde van de wereld. Er zijn heel veel vogels te zien (en ook veel vogelkijkers) waaronder de grote jager. Dit is een grote roofmeeuw en hij ziet er van dichtbij erg indrukwekkend uit. Ook komen er papegaaiduikers voor maar die lieten zich niet zien. Met de verrekijker hebben we nogg naar dolfijnen en walvissen gespeurd maar die hadden een vrije dag vandaag denk ik. Tijdens de wandeling terug zagen een aantal piepkleine konijntjes, zoooo schattig. Het is me gelukt er 1 op de foto te zetten.

Onze volgende stop was de oude RAF basis Saxa Vord. Deze basis is genoemd naar de hoogste berg op Unst. Unst heeft een belangrijke rol gespeeld in de verdediging van de UK sind de 2e wereld oorlog en met name tijdens de koude oorlog. Op Unst waren 2 radar posten die een grote rol hebben gespeeld. Omdat de radar op den duur op afstand gecontroleerd kon worden is de basis in 2006 gesloten. Het wordt nu voor toeristische doeleinden gebruikt. Er is een museum, een restaurant en men kan de huisjes huren voor vakantie. Ik vond het er maar een beetje luguber uitzien, niet echt een vakantieoord.

Weer met een hoofd vol met indrukken en moe gewandeld zijn we terug gereden naar de veerboot. Terug op Yell hebben we in het Sellafirth Park (niet echt een park, maar meer een klein bedrijven terrein) een bezoek gebracht aan een kleine weverij die stoffen ontwerpt en maakt van Shetland wol. Wat een prachtige stoffen werden daar gemaakt, we waren op slag verliefd (http://www.globalyell.org). Ook was daar een kleine gallerie met kunst van lokale kunstenaars. Er was 1 kleine aquarel van het straatje in Lerwick net voorbij de haven. Een plekje wat we allebei heel mooi vonden en dit kleine schilderijtje gaf dat zo mooi weer. Een mooi souvenir om mee naar huis te nemen.

Onze laatste avond in Busta House, nog 1x 'sticky toffee pudding' en lezen bij de open haard. Het was heerlijk hier, heel bijzonder om te zien dat het leven hier hard is maar ook in veel opzichten simpel. De mensen zijn erg relaxed en de natuur is ongerept en woest. In veel opzichten een bijzondere plek op onze aardbol waar je je soms echt aan het einde van de wereld waant.

En nog even wat het weer betreft, de eerste paar dagen waren uitzonderlijk mooi en warm, maar de andere dagen waren in ieder geval droog. Het begon te regenen toen we terug reden naar het hotel. Dus ook daarover niks te klagen.

Wat we wel hebben gemist zijn de pony's. Geen idee waar die zijn gebleven.

Morgen meer vanuit Edinburgh!!

1. Oma Frida:
    31 mei 2017
    Erg sterk reisverhaal en leuk om te lezen. grt !