Northmavine

29 mei 2017 - Brae, Verenigd Koninkrijk

Lady of the house speaking!! Het Mrs. Bucket gehalte in het hotel is erg hoog, maar dat mag de pret niet drukken. Vandaag gaan we het noordwestelijke deel van de Shetlands bekijken. Dit heet Northmavine en wordt met het centrale deel van Shetland verbonden door Mavis Grind. De smalste strook land van de Shetlands tussen aan de ene kant de Noordzee en aan de andere kant de Atlantische oceaan.

Northmavine bestaat uit vulkanisch gesteente en door de kracht van de Atlantische oceaan zijn er indrukwekkende cliffs ontstaan. Hier kom je de vogelkijkers, biologen en archeologen tegen. Wij zijn maar simpele uit de klei getrokken toeristen, maar zijn stil van de wat we hier zien. Groene heuvels en een zeer ruige kust met zwarte rotsen en natuurlijk, schapen. We komen aan bij het Tangwick Haa museum. De expositie laat zien hoe het dagelijkse leven van de eilanders zich heeft ontwikkeld gedurende de tijd en vertelt het verhaal van wat local heroes. Wat wij het meest hilarische vonden was een soort wehkamp gids uit 1964. Prachtige foto's van kleding en huishoudelijke apparaten uit die tijd.

Na het museum zijn we langs de kust gelopen en hebben we zeehonden gezien. Echt heel leuk om die eigenwijze kopjes steeds boven het water te zien komen.

Helemaal aan de zuidwestkant van dit schiereiland staat de Eshaness vuurtoren. Deze vuurtoren is niet meer bemand maar wordt op afstand bestuurd tegenwoordig. Hier zijn ook de indrukwekkende zwarte cliffs waar vogels in razend vaart vanaf duiken om in de oceaan een visje te pikken. Het is hier best fris, maar de wind is vandaag blijven liggen en het is droog. Wat het weer betreft hebben we best geluk volgens de bewoners hier.

Hierna zijn we helemaal naar het noordelijkste puntje gereden. Hier houdt de wereld echt op. Je moet dan ook weer omdraaien en dezelfde weg terug. Het is echt prachtig maar dat daar mensen wonen is in onze ogen toch wel bijzonder.

Een beetje suf van het bochten maken en heuvel op, heuvel gaan we weer terug naar het hotel. Henry heeft de hele dag gestuurd, nou petje af hoor op die smalle weggetjes.

Als we aankomen bij het hotel zien we de rook uit de schoorsteen komen, de kachel brandt, gezellig "thuiskomen".