West Mainland

28 mei 2017 - Brae, Verenigd Koninkrijk

Vanmorgen hebben we afscheid genomen van Scalloway. Wel met een beetje pijn in ons hart. De omgeving, het weer, het hotel, de mensen, het eten, het was echt fantastisch!!

De zon laat zich vanmorgen niet zien, het scheelt een jas met gister, maar het is droog. Vandaag reizen we noordelijk naar Brae waar ons 2e hotel is, Busta House. We rijden niet direct daarheen maar willen eerst the West Mainland bekijken. De afstanden zijn goed te doen. Van Scalloway naar Brae is 22 mijl, ongeveer 35km.

We rijden eerst naar Bixter (27km) en dan door naar Sa(n)dness(19km). Sandness ligt aan de Atlantische kust en je kunt daar zeehonden, dolfijnen en walvissen spotten. Nu liet het weer zich niet echt van de beste kant zien, er was heel veel wind en het was grijs en koud, maar de letter N kunnen ze wel weghalen, wat een trieste bedoening. Ook de zeehonden en de walvissen lieten zich niet zien. The West Mainland is echt een heel verlaten gebied, de heuvels zijn bruin van de turf, de wegen zijn 1-baans en hier en daar zie je een boerderij of een gehucht. Wat je er wel heel veel ziet zijn schapen, die lopen daar gewoon los.

Van Sandness zijn we naar Voe (10km) gereden en daar hebben we thee gedronken in het Pierhead Bar&Restaurant. Voe bestaat uit 5 huizen en een klein haventje, maar de kroegbaas, een jonge kerel, was blij ons te zien want hij raakte niet uitverteld.

Uiteindelijk zijn we naar Brae gereden (10km) om daar in the checken bij Busta House Hotel. Het is een oud landhuis met een tuin met bomen, iets wat op de Shetlands zeldzaam is. Binnen is het heel gezellig met een lounge met open haard, heerlijk na de grauwe, verlaten omgeving van the West Mainland.

We hebben vandaag zoveel schapen geteld dat slapen zeker zal lukken vanavond!!