Edinburgh

1 juni 2017 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Vanmorgen konden we 'uitslapen'. Het ontbijt is tot half 10 dus we konden tot 8 uur blijven liggen. Om half tien waren we gereed voor een nieuwe dag. Op het gemak zijn we naar de 'Old Town' gewandeld zoals hier de binnenstad heet.

Eerst zijn we naar Edinburgh Castle gegaan. Ondanks dat we behoorlijk op tijd waren stond hier al een lange rij voor de kassa's. Bleh, dan hoeft het voor mij eigenlijk al niet meer, maar we hebben doorgezet en het ging allemaal redelijk vlot. Het kasteel is gebouwd op een vulkanische rots, Castle Rock. De Schotse kroonjuwelen en de 'Stone of Destiny' waarop de koningen van Schotland werden gekroond zijn hier te zien. Tsjonge wat een horde toeristen, ik weet niet hoeveel verschillende talen ik heb gehoord, maar we hadden ons niet gerealiseerd dat Edinburgh het Amsterdam van Schotland is.

In het kasteel is ook het Scottish National War Memorial gevestigd. Henry vond dit natuurlijk heel interessant, maar ik ben buiten op een bankje mensen blijven kijken. Ik vond de Crown Jewels wel genoeg, daar moest je al voor in de rij.

'S middags zijn we de stad ingewandeld richting Waverly Station, In de East Pricess Street Gardens staat het monument voor Sir Walter Scott, de auteur van de historische romans waaronder Ivanhoe.

Wandelend door dit park komen we bij de National gallery waar een bandje op het plein optreed. Drie gasten, een drummer, een gitarist en een doedelzak speler. Wat een leuke verrassing, het was een erg leuk optreden. Vanaf het plein voor de National Gallery kijk je op George Herriots School, een van de oudste scholen in Edinburgh.

Hierna drinken we nog een biertje en wandelen we weer terug naar onze B&B. Het was een leuke dag, maar we zijn het er samen over eens dat Edinburgh voor ons te toeristisch is. Kijken wat er morgen weer te beleven valt.