Edinburgh dag 2

2 juni 2017 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Nadat we gister een beetje overdonderd waren door het toeristische geweld, hebben we het vandaag anders aangepakt. Om half 11 hebben we een wandeling door de oude stad gemaakt  met Luca van little Fish Tours. Op deze manier kom je iets over de geschiedenis van de stad te weten en krijg je een verhaal bij de dingen die je ziet. We hadden gister al veel gezien, maar we waren aan de eenhoorn met kettingen op een zuil voorbij gelopen. De eenhoorn is voor Schotland wat de leeuw voor ons is. De kettingen zijn een teken van kracht.

In de 18e eeuw, ook wel 'de Verlichting' vestigden zich veel intelectuelen in Edinburgh. Nog steeds is Edinburgh een stad van advocaten en professoren in tegenstelling tot Glasgow wat meer een arbeidersstad is. Er zijn veel schrijvers geweest die een belangrijke rol hebben gespeeld in het vormen van Schotland zoals wij dat kennen. Gisteren noemde ik al Walter Scott, maar ook J.K. Rowling speelt daarin een grote rol omdat zij in Edinburgh haar inspiratie opdeed voor de Harry Potter boeken. Dit heeft vooral de enorme toeristen stroom op gang gebracht.

Na deze wandeling zijn we gaan lunchen bij Lovecrumbs. Dit zag er zo gezellig uit en het was er druk. We hebben een heerlijke sandwich gegeten en daarna waren we de drukte in de binnenstad wel zat. We zijn door de "New Town" naar de Botanische Tuinen gewandeld. De New Town is gebouwd ten noorden van de "Old Town" nadat de stroom intellectuelen in de 18e eeuw op gang kwam. Een prachtige rustige wijk met mooie oude huizen en parken. Het is ook wel de duurste wijk van Edinburgh.

De Botanische Tuin is een oase van rust, waar je geen massa's toeristen vindt, maar wel de lokale bewoners om te wandelen en te genieten van de mooie zonnige dag. Dat is wel typisch stads dat je met mooi weer in alle parken mensen ziet picknicken, of voetballen of gewoon genieten van het weer. Nou ja, dat moet hier ook wel want het kan zo weer anders zijn.

De tuinen zijn prachtig, we hebben er ook wel inspiratie opgedaan voor onze eigen tuin. Ik heb veel foto's gemaakt van allerlei planten en bloemen met ook meteen de bordjes erbij want anders weet ik niet meer hoe ze heten.

Om een uur of vijf zijn we weer terug gewandeld (ik heb geen voeten meer over...) tussen de zich naar huis haastende Schotten en hebben we nog een pizza en een biertje gedaan op de Grassmarket.

That's all folks!! Morgenvroeg gaan we weer richting huis. Ook prima. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mee te "reizen" met ons. Ik vond het leuk om iedere avond een verslag van onze belevenissen te doen, zo hebben we meteen ook een  mooi verslag van onze reis. Bedankt voor het lezen en tot gauw ziens!!

Groetjes van Henry&Marja

1. Annemarie:
    2 juni 2017
    Was zeker leuk om te lezen! Mooi geschreven. Dinsdag verder evalueren ;) Goeie terugreis!
  2. Ben:
    3 juni 2017
    Heel leuk verslag(en) en we hebben een aardig beeld van jullie mooie reis gekregen !