Blog 7, Glenorchy, zondag 17 maart tot en met woensdag 20 maart.

20 maart 2019 - Glenorchy, Nieuw-Zeeland

We gaan alweer onze laatste week in. De tijd vliegt echt. De afgelopen dagen hebben we echt prachtig weer gehad en het zie ernaar uit dat dit de komende week nog zo gaat blijven. Het fijne van Nieuw Zeeland is dat het 's avonds altijd afkoelt, zodat je toch weer heerlijk kunt slapen. Om een uur of 10 vertrekken we uit Invercargill om naar Glenorchy te gaan.

Vanaf hier laten we de oceaan achter ons en gaan we weer omhoog. Al rijdend zie je het landschap weer veranderen, het wordt bergachtiger en wanneer we het Wakatipu meer naderen rijden we tot aan Glenorchy de kronkelende weg langs dit meer wat ingesloten ligt tussen de bergen.

We moeten dwars door Queenstown heen waar we de laatste boodschappen halen. Queenstown is op dit moment de place to be, voor thrill seekers en voor de rich and famous. Je kunt hier alle extreme sporten beoefenen en alle hippe manieren inzetten om de omgeving te bekijken, paragliders, helicopters, jetboats. In de winter is Queenstown een bruisend wintersport gebied. Altijd wat te beleven dus, maar ook enorm druk. Wij rijden door naar het nog iets rustigere Glenorchy. Dit is nu nog een heel klein dorpje, wat vooral bekend is geworden vanwege de opnames voor Lord of the Rings, maar ook hier rukt het massa tourisme op en hoor je de hele dag het ronken van helicopters en jetboats.

Ons huisje ligt net buiten het centrumpje en is op en top Nieuw Zeelands. Veel families hebben hier zoals ze dat noemen een 'bach' (bedge). Een vakantiehuisje wat door de hele familie wordt gebruikt. Vaak zijn het oude primitieve hutjes waar in de loop van de jaren allerlei hokjes zijn aangebouwd en moderne aanpassingen aan zijn gemaakt. Nou zo ook die van ons. De eerste aanblik biedt een wat wrakkig houten huisje waarvan de veranda op instorten staan.

Binnen is het echter verrassend netjes en schoon, met alles aanwezig voor de moderne tourist. Eromheen is een prachtige tuin waar we heerlijk kunnen zitten. Neeee, we hebben niet geboekt via 'natuurhuisje.nl' maar we hebben wel een compost toilet. Hmmm en het is buiten, voor de wat oudere tourist, die 's nachts een paar keer het bed uitmoet niet zo handig, maar we laten ons niet uit het veld slaan.

We maken een bord met allerlei lekkernijen en installeren ons met een wijntje en een biertje in de tuin. Proost!!

Maandag 18 maart

Vandaag wil ik even een 'vrije' dag. Geen wekker en even relax tempo. Ik moet mijn blog bijwerken en ik heb haast nog geen lettter gelezen. Nou is dat blog best weer lastig want we hebben geen Wifi in het huisje, maar goed ik bereid het voor in Word en zoek wel een cafe op waar ik onze belevenissen de wereld in kan sturen. Na de middag hebben we een wandeling gemaakt langs het meer, van ongeveer anderhalf uur. Aangezien we niet echt in de schaduw konden lopen was dit best warm, maar wacht ons thuis weer een koud biertje/wijntje en vanavond gaan we de BBQ eens opstarten.

We hebben in Invercargill nog mosselen (groenlip mosselen) en zalm gekocht. De mosselen koken we even in witte wijn en daarna vullen we ze met kaas en groentes en laten ze verder garen op de BBQ. Zo ook de zalm en de rest van de witte wijn verdwijnt in ons glas, want vis moet zwemmen. Melita maakt appelcrumble als toetje, gegarneerd met slagroom geklopt door onze chef slagroom kloppen, Jos. Een koningsmaal mag ik wel zeggen. En, buiten in de tuin gegeten, wat een topdag!!

Dinsdag 19 maart.

Vandaag gaan we weer op avontuur. Dus, op tijd op en eerst lekker ontbijten. Tot we hier waren ontbeten we iedere morgen bij Jos en Melita in de bus, maar nu kunnen we met z'n 4-en lekker aan tafel in ons huisje eten. De poes slaapt 's nachts in de bus maar mag 's morgens weer aan de lijn in de tuin en vlijt zich dan op een van de smoezelige oude sofa's die voor het huisje staan. Zij liever dan wij, brrrr, die vieze dingen. We hebben besloten hier nog 1 nacht langer te blijven maar moeten de rest van de week nog een slaapplaats vinden. We blijven redelijk in de buurt en zoeken een camping in Cromwell waar we dan donderdag heengaan en tot zondag blijven. We moeten dan nog wel een lange weg terug naar Christchurch maar zondag wordt het slecht weer en we vinden het een beetje jammer om met dit mooie weer een hele dag in de auto te moeten zitten. Dat doen we dan liever zondag. Maar vandaag wordt weer een warme dag en we gaam een wandelroute lopen in de bossen bij Lake Sylvan. We rijden naar de andere kant van het meer waar het startpunt van vele wandelroutes ligt. Je kunt hier ook meerdere dagen lopen en 's nachts overnachten in een hut, maar dat is veel klim en klauterwerk en daar zijn wij niet echt op voorbereid, dus houden we het bij de wat vlakkere wandelingen. Deze route is ongeveer 2 uur lopen door een heel oud bos met oude berkenbomen. In dit bos kun je je voorstellen dat hobbits tegenkomt, zo sprookjesachtig wat betreft het licht door de bomen en de bodem die volledig wordt bedekt door allerlei soorten mossen. Na ongeveer een uur bereiken we Lake Sylvan, met glashelder water, omringt door bomen, die weerspiegelen in het water. Als je hier loopt kun je je wel voorstellen dat dit als filmlocatie wordt gebruikt. Rond half 4 zijn we weer terug bij de auto, op naar een kopje koffie bij Kinloch Lodge.

Zo, we zijn weer redelijk bij met onze verhalen. Morgen gaan we naar Cromwell en ik weet niet hoe de verbindingen daar zijn. Maar van deze kant kunnen jullie uitgaan van 'geen bericht, goed bericht. Het weer is echt prachtig, rond de 28 graden en vandaag nenem we nog lekker een relaxdag. Alleen al het publiceren van de blog kost al bijna een dag, hahaha!!

Lieve groet,

Henr&Marja

1. Gijs:
    20 maart 2019
    Dank voor je blogs Marja, zo reis je toch een beetje mee met jullie daar aan de andere kant van de wereld. Geniet er nog van!
  2. Jip en janneke:
    20 maart 2019
    Super om al die avonturen te lezen. Geniet nog van jullie laatste dagen.
  3. Marja:
    21 maart 2019
    Dank voor jullie reacties, nog 3 dagen en dan is het alweer voorbij.