Donderdag 7 en vrijdag 8 maart 2019, blog 2, Akaroa.

8 maart 2019 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Donderdag 7 maart 2019

Na een nacht van 12 uur slapen staan we om 7 uur redelijk uitgerust weer op om om 8 uur bij de camper te ontbijten. Om 10uur moeten we weer ingepakt zijn om te vertrekken naar ons volgende adres.

Is vroeg, maar dan heb je ook wat aan je dag. Het is prachtig weer, was het gister trouwens ook, overdag is het zo'n 27 graden maar 's avonds koelt het heerlijk af. De warmte is goed te dragen want het is niet vochtig en er staat een redelijke wind. We ontbijten lekker buiten (wat een luxe in maart) en maken ons daarna gereed voor vertrek.

Ik stap (eerst aan de verkeerde kant) aan de rechterkant achter het stuur om achter de camper aan te rijdennaar Akaroa onze volgende bestemming. Mijn eerste rit links rijden. Ik moet zeggen het viel me alles mee. De auto is een automaat en misschien komt het omdat het stuur aan de rechterkant zit. Volgens Melita rijden de Kiwi's als gekken en hebben ze weinig geduld, dus opletten geblazen. Nu kon ik op het rustig achter de camper aan rijden, en die rijdt niet zo hard, dat maakte het ook wel iets makkelijker, maar berg op berg af en al slingerend stoppen we eerst bij een restaurant wat een prachtig uitzicht biedt over het schiereiland 'Banks Peninsula' en Akaroa.

De Maori hadden dit kuststadje al ontdekt voordat Captain Cook in 1770 de haven van Akaroa aandeed, maar pas in 1840 hebben de Fransen zich hier als eersten gevestigd. De Franse invloeden zijn nog steeds zichtbaar hier en maken dit romantische dorpje een touristische trekpleister. Banks Peninsula is ontstaan door 2 vulkanen en de baaien en heuvels bieden een gevarieerd uitzicht.

Nadat we donderdag zijn aangekomen op de camping, Top 10 holidaypark Akaroa zijn we op het gemak naar het dorp gewandeld en daar wat rondgeslenterd zoals iedere tourist dat doet. Op vrijdag hadden we een wandeling gepland maar het weer gooide roet in het eten want het was 's nachts gaan regenen en dat heeft het de hele dag gedaan. De temperatuur was dan ook beduidend lager dan gister. Lange broeken weer en een regenjas aan.

Vanwege het weer hebben het Akaroa Museum bezocht. Hier was een tijdelijke zwart-wit fototentoonstelling van een plaatselijke fotograaf Donald McKay.

Verder wordt inn dit museum de geschiedenis van de mensen uit Akaroa en het ontstaan van de Banks Peninsula verteld. Het museum is gevestigd in de 3 nog authentieke franse gebouwen die nog zijn overgebleven, het gerechtsgebouw, het stadhuis en het oudste nog originele gebouw het Langlois-Etevenaux huisje.

Na dit bezoek zijn we met de auto nog de bergen ingereden om te kijken of we niet alsnog een wandeling konden maken, maar boven op de berg was het te mistig en van al het geslinger en heen en weer gedraai waren we misselijk geworden. Dus terug naar beneden en nog even een stop bij Heritage Park voor een frisse neus en een mooi uitzicht over de baai.

Morgen gaan we naar de volgende camping in Oamaru. Dat wordt een rit van ongeveer 300km. Nu lekker slapen zodat we morgen weer fris achter het stuur kruipen.

Lieve groet,

Henry&Marja