Blog 8, Cromwell, donderdag 21 maart tot en met zaterdag 23 maart 2019.

22 maart 2019 - Cromwell, Nieuw-Zeeland

Tijd om weer onze biezen te pakken. Het was echt wel even lekker een paar dagen op dezelfde plek te zijn, omdat je dan ook meer tijd hebt om met z'n vieren door te brengen. Natuurlijk zijn we al die tijd al met z'n vieren maar als je dingen gaat bezoeken of bekijken heb je geen discussies of gesprekken. Volgens Jos en Melita is discussieren iets wat Kiwi's dus echt niet doen, je mening geven wordt opgevat als persoonlijke aanval. Nou wij hebben in de tuin van ons huisje lekker gediscussieerd, lekker gegeten en lekkere wijntjes en biertjes gedronken.

Wat ook bijzonder was, was de rondleiding over het terrein van Cy, de verhuurster van ons huisje in Glenorchy. Ze bezit een lap grond van 6,5ha waar dus C.Wise cotage op staat, waar zij zelf een gipsywagen heeft als woonhuis en waar ze zelf nog een aantal hoekjes heeft gemaakt met mogelijkheden om te verhuren.

De Gipsywagen is een soort woonwagen bovenop een oude Bedford gebouwd. Zij woont daar alleen met haar kat en haar hond. Een houtkachel erin, een mini keuken, een bed en een zithoekje. Een tiny, tiny house. De badkamer en het toilet bevonden zich in een apart gebouwtje. Op zich ziet het er allemaal smaakvol uit, maar bijzonder is het wel. Verder heeft ze een enorme groente tuin aangelegd waaruit ze zelf eet. Ik moet zeggen dat we de afgelopen weken veel bijzondere manieren van wonen hebben gezien. Misschien heb ik het al eerder gezegd, maar de lonen in NZ zijn laag en de huizen kosten net zoveel als in Nederand. Kiwi's zijn wel bijzonder inventief en ook daadkrachtig. Geen gelul, maar doen. Dat blijkt maar weer uit het feit dat een week na de shooting de wet zodanig is veranderd dat semi-automatische wapens niet meer mogen worden verkocht.

Glenorchy was in vele opzichten bijzonder, maar op naar Cromwell voor onze laatste paar dagen in NZ.

Cromwell ligt in Central Otago waar het in de zomer heet is en in de winter koud. In dit gebied worden heel veel druiven verbouwd en op de heuvels van de omringende bergen groeit de beste tijm ter wereld. Cromwell en het dichtbij gelegen Clyde zijn van oorsprong mijnwerkersstadjes. Er is hier in het verleden goud gedolven. In Cromwell is 1 straat waar nog de oude gebouwen staan van het oorspronkelijke stadje.

We hadden een camping gereserveerd, maar dat was wel zo'n armoedige troosteloze boel dat we toch maar op zoek zijn gegaan naar een ander onderkomen. Helaas is er dit weekend een of andere oldtimer rally en zijn bijna alle accomodaties volgeboekt. Jos en melita vinden een plek met de bus op een camping en Henry en ik vinden via de VVV een motel in het dorp. Jammer dat we niet bij elkaar zitten, maar vooruit, we laten ons wederom niet uit het veld slaan.

Vandaag is het vrijdag en gaan we eerst de 'oude stad' Cromwell bekijken. 1 straat, maar wel heel leuk. Veel galery's en kleine winkeltjes. Daarna rijden we naar een enorme stuwdam bij Clyde die zorgt voor de eletriciteit in dit gebied. We rijden langs Dunstan Lake wat is ontstaan door de aanleg van deze dam, naar Clyde. Ook zo'n schattig stadje/dorpje met van die oude gebouwen.

Omdat het 's middags te warm wordt om echt actief te zijn gaan we naar de wijnboerderij om de hoek. Wat een gezellige boel daar, het is net afgelopen maandag geopend, maar ziet er gezellig uit en we worden hartelijk ontvangen. Gedurende de middag verkassen we met de schaduw mee van de ene tafel naar de andere met iedere keer weer een lekker biertje voor de mannen en voor ons dames een heerlijke Pinot Noir Rose 2018. Wat je hier ook veel ziet is Cider, van appel of van peer. Dat is ook lekker, maar je drinkt het als limonade en zo voelt het niet als je daarna opstaat....

Uiteindelijk hebben we er ook maar een hapje gegeten want na alle drankjes was er niet veel puf meer om te koken. Het was een heerlijke dag, met super lekker weer en super leuke mensen. Top dag!!

1. Jip en Janneke:
    22 maart 2019
    Wat heerlijk die verhalen! Veel gezelligheid nog de laatste dagen🙋‍♀️
  2. Gijs:
    22 maart 2019
    Het is me het reisje wel daar Down Under. Jaloers makend met dat weer, het eten en drinken en al die pracht om je heen! Geniet van de laatste dagen daar.