Island hopping

27 mei 2017 - Scalloway, Verenigd Koninkrijk

Vanmorgen werden we weer wakker met de zon. Het belooft weer een prachtige dag te worden. Wat boffen wij toch. Vandaag gaan we the South Mainland bekijken. Aan de westzijde liggen de eilanden Trondra, West Burra, East Burra en St. Ninnians Isle.

De eerste 3 zijn vanaf Scalloway met een brug te bereiken. Op West Burra zoeken we Meal Beach op. Het lijkt een tropische verrassing als we zien hoe wit het strand is in vergelijking met de rots kust die we gisteren zagen. Het is prachtig ware het niet dat je er compleet uit je jas waait. Toch ontmoeten we verschillende jonge gezinnen die vanwege het uitzonderlijk mooie weer een dagje naar het strand gaan.

Op East Burra vinden we Minn Beach. Ook dit is een prachtig wit zandstrandje en wind technisch gezien zit je hier iets gunstiger. Er zijn weinig plaatsen op Shetland waar de zee niet te zien is en de wind is er altijd. Daar zou ik persoonlijk wel een beetje suf van worden op den duur. Over de eilanden loopt 1 weg, dus je moet dezelfde weg heen en terug.

Iets meer naar het zuiden ligt St. Ninnians Isle. Dit eiland is onbewoond en wordt allen bevolkt door schapen, konijnen en vogels. Het is met het vasteland verbonden door een natuurlijke brug. Een soort zandbank die door de tijd is ontstaan en een Tombolo heet. Het ziet eruit als een prachtig strand. Ik hoop dat de foto's een beetje laten zien wat wij hebben gezien want het is werkelijk prachtig. Ongerept, ruig en desolaat.

In Sumburgh, vlakbij het vliegveld liggen de ruines van een oude Viking nederzetting, Jarlshof. Indrukwekkend, maar een hoop stenen en ik moest heel nodig naar het toilet.

Van daaruit zijn we weer noordelijk gereden richting Lerwick, de hoofdstad van Shetland. Daar wordt een deel van de Serie 'Shetland' opgenomen. Lopend langs de haven ontdekten we het huisje van de hoofdrolspeler. Lerwick heeft een oud stadscentrum met karakteristieke huizen.

Moe maar voldaan zijn we weer teruggekeerd naar het Scalloway hotel voor een lekker koud biertje, the catch of the day en sticky toffee pudding.

Onze laatste avond in Scalloway en morgen gaan we noordelijk naar Brae. Lieve groeten van ons.